Egy olyan keréktárcsa megvételekor, amelyik szemmel láthatólag eltér a meglévőtől, pontosan tisztában kell lenni annak a paramétereivel. Habár a névleges átmérő és szélesség csak keveseknek okoz gondot, a Renault Clio felni ET a mai napig sok zűrzavart kelt, főleg a kellő tapasztalattal nem rendelkező autótulajdonsoknál. De pontosan miről is van szó?
Miért annyira komplikált és nehezen megérthető ez az adat? Nos, a Renault Clio felni ET értéke a besajtolási mélységet, a középsík eltolást jelenti, tehát a tárcsa középvonala és a kerékagyra való felfekvési síkja közti távolságot. Az egyrészes felnik esetében egyszerű a helyzet, hiszen a középsík eltolás mértéke minden esetben fix, ezért nem lehet azon semmit sem változtatni. Egy többrészes Renault Clio felni tekintetében már más a helyzet, hiszen az eltolást állítani lehet és személyre szabható.
Ennek eredményeként pedig több kocsira is felszerelhető. Mit kell megjegyezni a Renault Clio felni ET számáról? Amit rögtön érdemes feljegyezni, hogy minél nagyobb az ET érték, a tárcsa annál inkább rámegy a tengelyre. Ennek pedig az eredménye abban az esetben, ha a keréktárcsa mélysége túlságosan nagy, hogy a kerék vezetés közben hozzáérhet a lengéscsillapítóhoz vagy a féktárcsához.
Mi történik akkor, ha az Audi RS4 felni ET-je túl kicsi?
Nyilván ott van az helyzet is, amikor ez a paraméter túlságosan kicsi. Minél kisebb az Audi RS4 felni ET-je, a tárcsa annál jobban kilóg a kocsiból és hozzáérhet a karosszériához egyenes menetben vagy kanyarodáskor. Felszerelhető a legtöbb járgányra az a Audi RS4 felni is, aminek az ET száma eltér annak az eredeti értékétől. A besajtolási mélység járművenként eltérő a tengelyen rendelkezésre álló hely függvényében.
Az ET lehet 0, ekkor a felfekvő felület egybeesik a felni középvonalával. Sokszor egy pozitív értékről lehet beszélni, amikor a felfekvő felület a jármű külsejéhez esik közelebb a felni középvonalához viszonyítva. Ritka esetben az is megeshet, hogy az Audi RS4 felni ET száma negatív. Ebben a helyzetben a felfekvő felület a jármű tengelyéhez esik közelebb a tárcsa középvonalához képest.